Celem tego etapu jest opracowanie lub aktualizacja strategii działania w oparciu o przeprowadzone analizy przedsiębiorstwa oraz jego otoczenia z wykorzystaniem najnowszych metod pracy oraz z zaangażowaniem zespołu kluczowych pracowników po stronie klienta.
|
1. Analizy strategiczne
Dzięki przeprowadzeniu analiz strategicznych można:
- Podsumować wiedzę w organizacji na temat otoczenia zewnętrznego oraz konkurencji
- Zebrać syntetycznie wszystkie informacje potrzebne do podejmowania decyzji strategicznych oraz kierunkach rozwoju przedsiębiorstwa.
Do narzędzi stosowanych na tym etapie należą m.in.:
-
- Analiza PEST
- Analiza SWOT
- 5 sił Portera
- Model Osterwaldera
|
Analiza PEST
Dzięki analizie PEST można:
- poznać otoczenie w różnych obszarach, poszukując w nim szans na rozwój i identyfikować możliwe zagrożenia, które mogą mieć negatywny wpływ na prowadzenie biznesu
- w systemowy sposób przeanalizować większość szans i zagrożeń
- szukać możliwości rozwoju w sposób wyróżniający się na tle konkurencji
|
 |
Analiza SWOT
Dzięki analizie SWOT można:
- poznać swoje mocne strony, aby móc na nich się skoncentrować i z nich korzystać
- wdrożyć odpowiednie działania zmierzające do minimalizacji wpływu słabych stron
- zidentyfikować w otoczeniu istniejące szanse i wdrożyć odpowiednie działania, które pozwolą na maksymalizację efektów
- rozpoznać nadchodzące zagrożenia i przygotować się na ich odparcie, albo przedefiniować swój model biznesowy, tak aby te zmiany nie były dotkliwe dla przedsiębiorstwa
|
 |
Analiza 5 sił Portera
Analiza wpływu pięciu sił Portera na prowadzone przedsięwzięcie pozwala na:
- poznanie swojej siły przetargowej wobec nabywców i odbiorców i odpowiednie dostosowanie do tego strategii swojego działania
- zidentyfikowanie wprowadzanych na rynek nowych produktów lub ich substytutów, które mogą zmienić zwyczaje konsumentów i przez to znacząco wpłynąć na prowadzony biznes
- uniknięcie przykładów z historii, które pokazują, iż ignorowanie lub złe odczytanie sygnałów z rynku może doprowadzić do katastrofy (Kodak, Nokia, papierowe wydania gazet)
|
 |
2. Opracowanie misji i wizji
Proces opracowywania misji i wizji jest najczęściej bardzo długotrwały, wymaga kilku podejść. Zespół pracujący nad misją i wizją jest zwykle niezadowolony z brzmienia kolejnych wersji. Aby uczynić ten proces efektywnym, przyjemnym i krótszym moderujemy spotkanie korzystając z naszego doświadczenia, zadajemy kilka sprawdzonych pytań, które pomagają zespołom oddać w opracowanej misji i wizji rzeczywiste wartości, jakimi kieruje się przedsiębiorstwo zapewniając budowę spójnego wizerunku i kierowanie się nimi przy planowaniu i realizacji strategii działania.
Korzyści:
- wzmocnienie poczucia tożsamości pracowników
- zwiększenie ich zaangażowania w pracę
- ułatwienie planowania konkretnych działań
- uproszczenie funkcjonowania poprzez wyznaczenie kierunku
|
 |
3. Model biznesowy
W czasie warsztatów strategicznych z kluczowymi pracownikami dokonujemy diagnozy obecnego modelu biznesowego i planujemy zmiany.
Przeprowadzamy rozbudowaną analizę SWOT dla poszczególnych pól modelu w celu dopracowania modelu, znalezienia ryzyk i słabych miejsc, tak aby zaakceptowany model był optymalny dla przedsiębiorstwa i jego wdrożenie prowadziło do optymalnych efektów.

Korzyści:
- przeprowadzenie analizy funkcjonowania przedsiębiorstwa
- zidentyfikowanie nowych propozycji wartości dopasowanych do poszczególnych segmentów klientów
- dokładnie zaplanowane działania w dziewięciu podstawowych obszarach
- skoncentrowanie się na propozycji wartości, dzięki której możliwe jest bezproblemowe wykonywanie swoich zadań, osiąganie planowanych korzyści oraz rozwiązywanie najbardziej uciążliwych problemów

|
4. Wybór strategii
Po ocenie modelu biznesowego następuje jego dopracowanie oraz przełożenie na inicjatywy strategiczne/ plany działania.
Aby przedsiębiorstwo mogło osiągać zaplanowane cele kolejnym krokiem jest opracowanie strategii sprzedaży. |
5. Mierniki
Aby uzgodnione cele strategiczne miały szansę na ich osiągnięcie budujemy przejrzysty model wskaźników dostosowany do procesów w przedsiębiorstwie i celów strategicznych zapewniający monitorowanie realizacji strategii, wykrywanie niezgodności i wczesną diagnozę niezgodności oraz reagowanie na pojawiające się odchylenia.
powrót |
 |